Känner mig kränkt

Idag har jag gjort min första polisanmälan. Stöd och bedrägeri är anmält.

Jag blev utsatt för en ficktjuv. Jag har alltid haft inställningen "Det händer aldrig mig" till detta men ja.. - Mitt legg är borta, mitt busskort, mitt bankomatkort blev tömt, runt 600 spänn i H&Mcheckar och massa andra kort. Ja, alla vet ju hur känslan när man tror att man tappat bort sin plånbok vilket man gör ibland när väskan blir lite för djup exempelvis.. Paniken man får då. Tror de flesta har varit med om det. Det här var det gånger en miljon. Men Filippa verkade ändå imponerad över att jag inte freakade ur. Men jag är arg extremt arg på omvärlden idag, jag kände hur jag blängde på varenda människa jag gick förbi efter att det här hade hänt. Vet att det här är långt ifrån det värsta brottet man kan bli utsatt för men det känns ändå så förnedrande på något sätt.

Någon har valt ut mig av alla människor inne på sf-bio för att sedan sticka ner handen i min väska och ta min plånbok. Jag märkte ingenting fören jag stod i kungshallarna och skulle betala min mat. Jag minns dock att när vi gick mellan sf och kungshallarna så slog tanken mig minst två gånger att jag skulle hålla i väskan så jag måste väl ha haft något på känn. Efter att ha sprungit runt lite i kungshallarna, letat på marken där vi tidigare gått och frågat på sf och detta kan inte ha tagit mer än 10-15 minuter så ringde jag nordea för att spärra mitt kort. Där kom chocken, någon hade lyckats tömma mitt konto? Hur? Det enda jag kan komma på är att någon sett mig inne på sf-bio, tittat när jag slagit in min bankomatkod när jag betalat, följt efter mig för och på något helt otroligt smidigt sätt tagit plånboken, obemärkt.

Som sagt vet jag att här inte är hela världen och att det går att lösa, fast det hade varit betydligt lättare om mitt pass inte hade gått ut nu i oktober vilket gör att jag inte har någon giltig id-handling, men jag kan inte skaka av den speciella känslan jag har i kroppen ändå.

Jag har tittat ner på min väska flera gånger ikväll och känt hur den ekar tomt. Jag har knappt velat ta i den för där har den här idioten till människa varit och pillat och förpestat. Jag känner avsmak när jag tittar på min väska.
Sen känslan av att någon har följt efter mig ÄR förnedrande. Man är så ovetande. Men jag minns som sagt att jag någon gång mellan sergels torg och kungshallarna fick en känsla som sa åt mig att hålla i väskan. Jag vet inte om det handlade om att jag gick i en trång folkmassa eller om jag på något sätt undermedvetet faktiskt känt av att någon pillat i väskan. Det var ju uppenbarligen försent då i alla fall.

Men jag uppmanar i alla fall alla till att ha en väska med dragkedja och att hålla i den när du går ute bland folk. Du har så himla mycket viktigt i plånboken, saker som du inte vill förlora som dessutom är saker som ficktjuven antagligen kommer slänga bort, de tar bara saker av värde. Mitt legg hoppas jag att de inte utnyttjar.. Jag rekommenderar inte heller att ha viktiga kvitton i plånboken och se till att fixa förlustgarantier till era busskort direkt när ni köpt dem. Blir ni utsatta - polisanmäl. Min första tanke var att det inte var någon idé att göra det men jag är glad att jag gjorde det.

Men framförallt, HÅLL I VÄSKAN OCH TÄCK ÖVER BANKOMATKODEN NÄR DU KLICKAR IN DEN.

Kommentarer
Postat av: elin

Riktigt vidrigt.

2011-11-01 @ 18:00:39
URL: http://elinha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0